Piper Pawnee
Copyright © 1995-2020 by "Jumbo"
All Rights reserved
Jumbo
Ik zal hier proberen om een verslag bij te houden van de Piper Pwanee 1:4 kist.
De Piper heb ik toe gespeeld gekregen van Henk Bijl mijn dank daar voor.
Het is al een oude kist maar nog wel in goede staat hoewel er nog wel het 1 en het ander aan moet gebeuren. De folie ziet er niet meer uit erg vuil (het is op de foto niet zo goed te zien) dus hij zal opnieuw in de folie gaan. Het stabilo is kapot en zal vervangen moeten worden wie weet wat ik nog tegen kom onder de folie.
De piper pawnee zo als ie was.
Het nieuwe stabilo.
Het stabilo is verrot en moest op nieuw gemaakt worden. Dat is intussen gedaan (zie hier boven)
hij moet nog wel geschuurd worden er komen ronden kanten aan.
Gelukkig was 1 kant nog goed van de oude zodat ik het over kon trekken en spiegelen.
De Pawnee zonder folie.
De pawnee is ontdaan van de folie en bij gewerkt. Er komt wel een nieuw instrumenten paneel in deze is gescheurd ook een nieuw voorruit is nodig van wege dat er een gat in zit.
De deuren krijgen een verbeterde sluiting of in iedergeval aan gepast.
Het stabilo.
cockpit natuurlijk nog niet af.
De motor is in tussen ook binnen en het tussen motorschot is gemaakt. de motor komt op tril-rubbers te staan.


Zo het eerste deel van de vleugel is in de folie en het valt nog niet tegen ondanks dat het grote lappen zijn.
rol roeren, hoogte en rudder zitten ook in de folie.
Ook is de stoel in de cockpit weer nettjes rood gemaakt zodat Harry de piloot weer lekker zit. De stuur stangen zitten op z'n plek, de stuur kabels voor het achter wiel zijn aan gelegt. De verlichting werkt weer kort om bijna klaar om de romp in de folie te gooien.

Harry de piloot zit geduldig te wachten tot ie een proef-vlucht kan maken.
De vleugels zijn nu ook klaar   »»
Het begint al iets te worden !!!
Hoewel ze op de foto best klein lijken zijn ze toch 120 cm lang per stuk.
de kappen op de struts moeten er nog op.
Zo de kist staat nu helemaal in de folie. Nu kunnen de strepen er op.

Zo de eerste lijnen en leters staan er op.
het begint al op een vliegtuig te lijken.


De Pawnee ziet er al een stuk beter uit dan voorheen. Harry de piloot is in z'n sas.


En weer een stukje verder maar nu ligt de boel even stil vanwege drukte op het werk tja dat moet ook gebeuren he.
maar natuurlijk als ik een uurtje heb ga ik weer verder, het hoogte roer en rudder kunnen er op.
Onze Harry de piloot heeft weer plaats genomen in het vliegtuig.


Kijk aan rudder en hoogte roeren zitten er nu ook aan. De besturing werkt dus de staart is klaar om het zo maar te zeggen.
alle aandacht gaat nu uit naar de motor om die er op te  zetten.
De motor zit er op  nu nog wat keine dingen en dan kan ie draaien. Er moet nog een aansluiting voor het gloeien in gezet worden, de motorkap.

Het zwaartepunt bepalen en in balans brengen kort om bijna klaar zodat Harry de piloot zijn gang kan gaan.
De Pawnee heeft voor het eerst gedraait zie het filmpje.
Hij staat wel erg rijk maar dat is omdat de motor nog niet gedraait heeft.

klik hier voor het filmpje.
Intussen heeft de piper pawnee C z'n eerst proef vlucht gehad en die was nie best het bleek dat de motor meer trust nodig had.
Bij de tweede vlucht ging het al beter, maar tijdens het opstijgen bleek dat de motor niet genoeg toeren maakte. Bij de eerst volgende vlucht gaat er een iets kleinere prop op zo dat de motor iets meer toeren kan draaien.
Het is te hopen dat het mooie weer  snel komt en dat de tijd het ook toe laat. Het is nu eemaal geen kist die je even mee pakt en op bouwt voor de volgende vlucht.
Intussen zijn we weer even wat tijd verder, en weer een poging gedaan. Bij het start klaar maken van de Pawnee werkten alles naar wens. De start ging ok. Hij steeg mooi op in een rechte lijn waarna het iets later bleek dat de kist niet rechts om wilde. Links om was met de richting van de start geen optie vanwege daar de keet en de auto's stonden. Gevolg ik heb hem in het aardappelveld moeten landen. De kist zelf kon daar niet zo goed tegen en er is een vleugel uit gebroken. De schade valt wel mee en is nog te maken. Hij doet de naam van de club BVL weer eer aan (bouwen, vliegen, lijmen.) De motor moet nog meer trust hebben zodat ie wel rechts om wil gaan teminste dat is het idee.

wordt vervolgd.